starax

Alla inlägg den 8 november 2013

Av Starax Kennel - 8 november 2013 21:56

Den 18 oktober åkte vi till våran egna veterinär med Vittra (10 år)då hon hade hostat några dagar, när hon hostar så är det precis som att hon försöker få upp nått. Nått liknande kennelhosta kan man säga, men ändå inte riktigt.
Nosen droppar en hel del med. Hon dricker massvis med vatten som gör att hon även kissar inomhus imellanåt.

Jag åker dit med misstanke om lunginflammation och när veterinären lyssnar på henne så hör han inget på vänstra sidan men hör dock annorlunda på höger Han säger också lunginflammation, och ser att hon andas mer ansträngt än normalt.

Antibiotika skrivs ut och han säger att vi skall ringa & berätta hur det går om några dagar.
Tyvärr hjälper inte antibiotikan nått & jag ringer veterinären, han ber mig att röntga henne då han säger orden, det kan vara lungtumör bland annat. Jag tänker ja men det kan det ju inte vara... Ringer & beställer tid på Landskrona Smådjursklinik direkt och får tid redan 24/10. De undersöker Vittra och hör ingenting på vänstra sidan men de gör på högra. De tar med sig Vittra för röntgen och jag & Lizzy väntar.  
 

De kommer tillbaka & säger att hennes vänstra sida inte ser så bra ut. Och det kan vara därför de inte hörde nått där
De är inte säkra på utläsningen av bilderna & ger oss 4 alternativ:

*Tumör *Blödning* Kollapsad lunga * Långvarig lunginflammation.
Vänster lunga som ni ser på bilden är helt vit och på den högra lungan kan man se ludd av något som ej skall vara där antagligen "något" som spridit sig. Nu skall bilderna skickas till Helsingborg Djursjukhus för utredning.
De är snälla & ger oss en skiva med 3 bilder på röntgen.

Lizzy säger till Vittra "Om du dör skall jag begrava dig!" <3 Oroa inte dig för det säger jag till Lizzy. Kära barn<3

Jag ringer min egen veterinär och frågar visst kan det inte vara långvarig lunginflammation?
För visst skulle medicinen hjälpt då? Ja det skulle den säger han. Då finns det bara 3 alternativ kvar.
Kostnaden för röntgen denna dag blev 2200kr som jag betalar ur egen fika då jag antar att det kommer bli mer besök.

Vi får ha is i magen och åker till Nybro på helgen med alla hundar där Kenneth ska vara funktionär o jag tävla.
Vittra är glad och busar & studsar på andra hundar :) Det e skönt o få tänka på nått annat & träffa alla glada vänner.
28/10 Tungt besked om Vittras lung röntgen idag. Talar för tumör. :( 
Helt otroligt att hon e så pigg. Nu bokar vi tid för cellprov med hjälp av ultraljud som de föreslår för att få veta.

1/11 Dags för cellprov på Helsingborg Djursjukhus.Jag passar på & fråga vad de tror räkningen skall hamna på då Vittra ej har mycket pengar kvar på sin försäkring då hon blev opererad i somras för livmodersinfektion som gick på ca 30000kr. De tror närmare 6000-7000kr + nått mer test de glömde,är det ok? Jadå jag har 8000kr kvar i försäkring.

Sen är pengarna slut & fylls inte på förrän 1 Januari.
D
e tar blodprover på Vittra & rakar henne, de säger att det e ännu större risk med sövningen då hon bara har en lunga som fungerar typ. Jag säger till Lizzy att krama om Vittra & säga att det kommer gå bra vi ses sen i em. Vi åker till jobb & dagen känns väldigt lång. De ringer när hon håller på & vakna, de säger att det är tumör.
Men de säger också att cellproverna ibland kan vara missvisande & inte ge 100 svar därför har de tagit en stor bit vävnad ifall vi vill skicka in det för provsvar så kostar det ytterligare 3000kr. Det dom gjort för dagen kosta 8200kr.
De säger att de kan spara vävnaden så vi får besluta i lugn & ro hur vi vill göra. Jag säger att vi kan ju avvakta & se vad cellprovet säger först. Hon berättar en massa om vad proverna mer sagt men det enda jag har i huvudet just då är att hämta Vittra. De säger att de återkommer på tisdag för provsvaret.
2h efter uppvaknandet får vi hämta Vittra. Väldigt glad & pigg redan :) Vi åker hem & har fredagsmys med henne!
 

5/11 Veterinären ringer & säger att cellerna var döda & att för att få mer svar måste de skicka in vävnaden.

Skickar vi in vävnaden får vi träffa en onkolog sen med provsvaretsen & då går de igenom möjligheterna som finns för Vittra.
Vi diskuterar en massa & jag frågar: Om vi låter Vittra leva så länge hon ej lider , kan vi ge henne något för tumören?

Inte eftersom vi ej vet vad det e för slags tumör, Kortison kan hjälpa lite kanske men troligen ej.

Får en massa info av veterinären om Vittras tillstånd men ber om att få det skriftligt då jag har dåligt minne.
De gör hon givetvis.
Pratar med min egen veterinär & frågar om vad han tror om kortisonen, den kan hjälpa några månader men resultatet blir att njure & lever tar stryk istället.Han säger oxå att när det handlar om lungcancer så är det nästan alltid elakartad.
Vi ringer och säger att de ska skicka in vävnadsprovet och de tycker att vi gör rätt i det. De bokar tid för onkolog 15/10 det kostar 990kr att träffa onkologen i 40min, sen får man se vad vi kommer fram till för behandling för de kanske gör nått direkt sa dom. Eller så kanske man inte kan göra nått. Men då har vi iallafall fått veta & vi har gjort det vi kunnat för henne. Anledningen att jag skriver kostnaderna är för att jag vill ge andra en inblick i vad det kostar med proverna, kommer någon & frågar mig sen är risken att jag har glömt annars.

7/8 Brevet från veterinären kommer, inte det gladaste brevet direkt:

 

Det är här vi är nu och det är en vecka till vi ska träffa onkologen.
Igår kräkte Vittra jättegrönt & jag blev orolig men en stund efter tog hon en morot åt glatt på så då kände jag mig lugn.
Jag har blivit väldigt nojig över Vittras hälsa & iaktar henne väligt mycket. Är så rädd att hon ska bli sämre & att hon skall lida, lida får hon absolut inte göra

Jag filmade Vittra i onsdags & så här såg hon ut för dagen :) 


 

Ovido - Quiz & Flashcards