starax

Alla inlägg den 7 mars 2013

Av Starax Kennel - 7 mars 2013 11:50

 

Vi började vår semester kvällen 21/2 då vi åkte upp till Janne Snarberg & sov över för att sedan låna med hans 2 hundar Challe & Ninja!

Vi fortsatte resan mor Ryssjön för att tävla i 6 spannsklassen. Kenneth hade provat tävlingsspannet helgen innan, vilket funkade kanon. Tyvärr gjorde det inte det på tävlingen hade massa strul & Ice ville inte gå framåt riktigt i mitten av banan , dock var det varmt för henne , men hon liksom backade upp mot Challe & hon löper ej. Jag fick byta & sätta fram Takotna i led istället & då gick det bättre. Hundarna sprang på bra efter det. Låg 5 efter dagen. Dag 2 kändes ännu värre då Takotna började strula en massa i led, till slut fick jag stanna & chansa på att sätta fram Challe vilket funkade jättebra. En hel del andra strul ,och det kändes inte så bra, men när jag kommer in i de sista 800m så kör jag om föraren framför mig & det visar sig att jag kört upp mig & hamna på en 3:dje plats. Jag fatta ingenting, men visst när de inte strula sprang de ju på bra. :) Inte helst fel att komma 3:a igen på sin 2:a 6 spannstävling.

 
Efter tävlingen fortsatte vi glatt upp mot Lillholmsjö i sällskap av våra goda vänner Mari & Joakim då de skulle till Fia. Efter lite sömn var vi snabbt uppe på morgonen för att hinna köra hundarna även denna dagen :)
Efter några dagars hundköning börja det töa & man var lite fundersam hur det skulle gå med tävlingen.
På onsdagen var vi & hälsade på Fia & Gänget & dessutom prova ett 4 spann som jag även tänkte tävla med på Lillholmsjö.
Tänkte nämligen ta tjuren i hornen & testa Demon för första gången på slädtävling.
Vi kom fram till att jag skulle låna Tione & Pya. Tack för en trevlig dag med god mat & snack :)
  
På torsdagen var det vilodag för hundarna så vi passade på att ta & åka skidor hela familjen. Och jag måste skryta om min tjejs talang. Utan skidskola tog hon sig ner för en 700m backe, Inte illa, precis att mamma & pappa klara det ju haha. :)
Tävlingen i Lillholmsjö blev tyvärr inte meriterande då det blev snöstorm på lördagen & blev inställt för sprintklasserna. Istället blev det en 1 dagars tävling i Rasmästerskapet.
Det var tunga spår , men hundarna sprang på bra tyckte jag & inget strul alls med 6 spanns hundarna.
Dock hade jag lite ångest för att köra samma bana en gång till 13,5km med 4 spann då det var tungt.
Tyvärr ville inte ledarhundarna gå riktigt för mig men sprang på bra emellanåt, men tyvärr blev det för mycket trav.
Fick dock ut det jag ville av det hela & fick köra om Mari Liljas 6 spann & av någon anledning hamnade Dite mellan henns 2 mitthundar så demon trycktes in i Maris hund. Men han bara stod där & gjorde eller sa inte ett dugg.

Efter att vi passerat började han dock kolla back väldigt många gånger förvånande. Väldigt stolt över honom är jag :) Så nu blir det mer tävling med honom & ännu mer träning med omkörning :)

Stort Tack Fia för lånet av hundarna :)
Resultatet blev för 6 spannet: 4:de Plats & för 4-Spannet en 7:de plats.
Efter en fin semester så började vi bege oss hem till våren i Skåneland.
Det har varit en fantastiskt rolig & lärorik säsong!!!

Tack allihopa för en fin säsong!

Nu laddar vi inför sista barmarkstävlingen Skånedraget :)




Skapa flashcards